Jul, jul, strålande jul



Nu har jag skickat ut julbrevet!

Ja, det brevet som den som är värd för julfirandet skickar till resten av familjen för att sparka igång julförberedelserna.

I brevet finns det en lista som var och en ska fylla med den maten som de ska ha med sig till julbordet - eller som en kompis till min mellansyster uttryckte det: "Vad fint att alla i er familj tar med sig varsitt djur till julbordet..." ja, det låter barbariskt, men det är så det är, julskinkan ska samsas med sillen och kalkonen och köttbullarna och hummern och ålen och laxen och mycket mer...

I vår familj har vi dessutom valt bort julstressen, istället för att alla ska köpa julklappar till alla får alla en julklapp var. Den julklappen delas ut av tomten, vem som egentligen köpt julklappen vet man inte eftersom vi drar ett lotteri i förväg bland alla som ska fira jul ihop (även info om det finns i julbrevet) och den personen vars namn man får ska man alltså köpa en julklapp till. Det finns flera vinster med detta system, alla får en genomtänkt julklapp, för den som köpt den har bara haft en person att ägna sig åt, det blir billigare och då kan man skicka en extra slant till läkare utan gränser, röda korset eller rädda barnen. Dessutom håller vi nere på julstressen som gärna bryter ut när man har 50 julklappar att handla till halva släkten.

Jag älskar att fira jul med mina syskon, förutom alldeles för mycket mat blir det spel till småtimmarna, monopol och pictionary är favoriterna. Hur julen blir i år, med ett litet Troll som får sin allra första julklapp får vi se. Jag tänker mig att den blir magisk, såsom min barndoms alla jular, omgärdad av dem man älskar och bryr sig om!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0