Dancing Queen?

Nu är jag hemma igen efter helgens kryssning med väninnorna. Maken och Lilltrollet klarade sig som väntat utmärkt och det var oerhört mysigt att se hur kramigt mitt barn var när jag väl kom hem. Jag var nog saknad ;)
Kryssningen med mina väninnor bjöd på ett fantastiskt tillfälle att tala, hinna ikapp, mysa och njuta av många timmar av delad egentid. Som vanligt avhandlas alla ämnen med samma värdighet och tillägnas den tid som den som tar upp ämnet anser sig behöva, inget ämne är för ytligt eller djupt för att tas upp, Mums Mums utseende och Kronprinsessans graviditet samsades med relationsfrågor och oro för sjuka och åldrande föräldrar.

Under resan fick jag en uppenbarelse som jag tänker redogöra för här. För att underlätta tänker jag from nu benämna mina väninnor A och M. Alla dessa insikter har jag tyvärr Ms man att tacka för. Ms man brukar nämligen hälsa till tanterna när M ger sig av till tjejhelgerna, efter denna resa måste jag nog hålla med honom om att vi är mer tanter än tjejer...

1) Vi förfärades av alla dem som hade barn med sig till kryssningen, inte för att dessa barns närvaro skulle störa vårt hårda festande, utan för att vi inte kunde förstå hur föräldrar kunde dra med barnen till en båt där en stor andel av gästerna var överförfriskade och där mindre lämpliga scener med all sannolikhet skulle utspelas framför deras ögon. M har ju, yrkesskadad som hon är, koll på våldsbrottsstatistiken... Vi var helt eniga om att barnen skulle fått det bättre på en kryssning som var avsedd just för barn!

2) Vi blev urglada när vi upptäckte att temat för kryssningens stora dansgolv var 80-tals hits och schlager. Ja, vi är gamla nog att ha minnen till musik som var populär för över tre decennier sen!! Vår dans syftade dessutom främst till att ha roligt, minnas fåniga danssteg och skaka av oss lite kalorier på köpet, och väldigt lite att försöka framstå som attraktiva. A konstaterade vid ett tillfälle att det faktiskt inte var så mycket köttmarknad som vi befarat, sen insåg vi att det pågick nog raggande för fullt, men att vi inte hade märkt av det för att vi inte var föremål för uppvaktandet ;)

3) Middagen intogs inte vid buffén, utan vid á la carte restaurangen, vi åt nyttig och dyr fisk och delade på en flaska finare vin. Vi valde alltså mindre APK och definitivt mindre portioner till förmån för en lugnare miljö där vi kunde samtala och njuta av god mat och dryck.

4) Vi hade en egen spellista som vi spelade i hytten, den innehöll musik som vi har många minnen till, men det var allt annat än partymusik.

5) Vi kom ut ur Taxfree-butiken som sig bör med fulla kassar, där trängdes, godis, smycken och leksaker och någon enstaka flaska likör... det var ju vad männen och barnen hemma hade önskat sig...

6) Vi bokade det tidiga passet på spaavdelningen och tyckte att en av resans höjdpunkter var att samtala och njuta av den fantastiska utsikten över skärgården som man hade från bastun.

Vi hade alltså en fantastisk helg och vi njöt av resan för att vi gjorde det som passade oss bäst, om det där med att vara tant handlar just om det, att vara så pass trygg och tillfreds med sig själv att man inte behöver bry sig om vad andra tycker, så kan jag stolt säga att jag numera är en tant... i lyxförpackning dock! ;)


Kommentarer
Postat av: Anna

Länge leve tanten!

2011-09-06 @ 20:22:23
URL: http://annasviktiga.blogspot.com
Postat av: rektorinnan

http://www.svd.se/kultur/elin-ek-hyllar-supertanten_6406383.svd

Vi är tydligen på modet! :)

2011-09-07 @ 09:00:09
URL: http://rektorinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0