Härmed begär jag utträde från SAP

Jag har varit borta ett tag, vi hade oerhört hedrande och mysigt besök från Norrland i form av Trollungens gammelfaster, detta har gjort att bloggandet legat nere. Under tiden har jag reflekterat och vridit och vänt på en fråga som stört mig länge. Nu har jag kommit fram till ett beslut; Jag begär utträde från SAP.

Ja, jag har varit passiv medlem i SAP sedan Göran Persson avgick 2006. Jag sympatiserar med socialdemokratins grundtanke om en gemensamt finansierad välfärd som ger alla en grundtrygghet, skola, sjukvård och omsorg är allas ansvar. Var och en efter förmåga till var och en efter behov, jag tilltalas av det.


Jag trodde på Mona Sahlin, egentligen var det ju Anna Lindh som var min statsministerkandidat, men Sahlins karisma hade kunnat räckt långt, bara hon hade haft partiets fulla stöd. Tyvärr blev det inte så och hon fick avgå efter valförlusten, detta trots att socialdemokratiska ledare historiskt har behållit sin post även efter dåliga val.


Juholt var ett oprövat kort, och för mig som passiv medlem var han fullständigt okänd.
Jag tycker inte att ett parti som talar som rättvisa, som vill att vi gemensamt finansierar ett socialt skyddsnät som fångar upp oss under svåra perioder i livet, men som vi förväntas bidra till ska kunna ledas av någon som utnyttjar systemet för sin egen ekonomiska vinning. Jag tror inte att SAP blir ett trovärdigt alternativ med en sådan ledare.

Jag kommer även i framtiden att tro på ett samhälle där vi värnar om varandra, ett samhälle utan sociala spänningar är ett bättre samhälle för oss alla, även för oss som genom arbete och skicklighet "jobbat upp oss". Jag röstar inte med plånboken, utan med min övertygelse, för mig handlar det inte om extra hundralappar i plånboken, utan om schyssta villkor för alla samhällsmedborgare, och då kan jag inte aktivt stödja ett parti som leds av en man som inte lever upp till våra egna ideal.


Kommentarer
Postat av: Karpstryparn

själv slutade jag vara sosse i mitten på 90-talet, så jag förstår dig. Och borgelig, ja, det har jag aldrig varit, nej, det riksdagsparti som jag sympatiserar med kom in i riksdagen 2010.

2011-10-23 @ 17:58:29
URL: http://www.karpstryparn.blogspot.com
Postat av: rektorinnan

Antar att vi väljer partitillhörighet utifrån våra erfarenheter och värderingar. Jag tror på människan och vårt behov av samarbete.

2011-10-24 @ 10:55:26
URL: http://rektorinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0