Kvinnorna faller och männen går fria...eller vad är en lägenhet mot en toblerone?

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/569347-hakan-juholt-hycklare-mona%20sahlin

Inte ens jag, som ligger efter med tidningsläsandet har kunnat undgå att Juholt har svårt med ditt och mitt, eller snarare med hans och skattebetalarnas. För även om han inte haft för avsikt att få ut mer ersättning än vad han har rätt till, så har några fler tusen än vad han är berättigad till faktiskt hamnat i hans ficka.

Jag kan inte låta bli, liksom många andra, att dra paralleller till Mona Sahlins Toblerone-affär, som 1995 kostade henne ordförandeposten och faktiskt statsministerposten, som Göran Persson sedermera tog över när Mona frivilligt avgick och Persson klev fram trots hans många "nej" när han tidigare fått frågan om sin kandidatur.

Jag hoppas innerligt att Gudrun Schyman har fel och att Juholt tvingas avgå av två skäl, dels för att jag inte skulle ha förtroende för någon som systematiskt missar regelverket, aspirerar man till statsministerposten, vilket man automatiskt gör som ledare för det största oppositionspartiet måste man förtjäna folkets förtroende, det är just sådant beteende som spelar populister i händerna. Att Juholt dessutom inte behagade att delta i AGENDAS partiledardebatt i helgen var verkligen att lämna WO till SD!

Det andra skälet är att jag hoppas att jämställdheten kommit ikapp våra toppolitiker. Det gäller inte bara inom S utan även inom regeringen, minns ni inte kvinnorna som fallit för sina misstag, medan männen stod kvar? Maria Borelius, Cecilia Stegö Chilò, Ulrica Schenström, jag sympatiserar inte i sak med de fel de begick, men jag förundras att de fick gå medan t.ex. Tobias Billström och Carl Bildt får vara kvar.

Måste vi kvinnor år 2011 visa oss vara dubbelt så duktiga och präktiga för att förtjäna hälften av förtroende medan männen går fria?


http://www.toblerone.com/


Kommentarer
Postat av: Gubben

Der enda svaret måste vara att en kvinnlig politiker som köper Toblerone kanske anses vara en samhällsrisk då man kan bli "småfet" av choklad. Medans en redan fet man måste få kunna ta åt sig av bidrag då han redan lägger sina pengar på fet mat!

2011-10-14 @ 20:25:45
URL: http://mhats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0