rektorinnans Boot Camp, 6:e veckan 6


Oj, oj, oj, jag låter värdena tala för sig själva... Vi hade ett fantastiskt trevligt besök från Norrland, Lilltrollets gammelfaster hälsade på några dagar. Vi gick många och långa höstpromenader. Det är dock svårt att äta nyttigt samtidigt som man ska bjuda på god mat och mycket kaffe och fika, för dricka kaffe med dopp, det gör man i Norrland!
Jag bjöd bl.a. på Carl Butlers fisksoppa, ja i a f trodde jag att det var det, till dess jag googlade efter passande länk, men det fanns inget recept som matchade det jag har, så här kommer det:
2-3 portioner

1 hackad gul lök, som fräses i smör
1 msk eller gärna mer av hackad fänkål
3 rivna vitlöksklyftor
Allt detta fräses i smör i en stor gryta till dess löken blivit genomskinlig.
Häll över 1 burk krossade tomater, rivet apelsinskal och 0,5-1 gr saffran. Låt puttra en stund.
Häll i 1 liter kokande vatten och 2 fiskbuljongtärningar.
Om du använder dig av färska blåmusslor är det dags att slänga in dem i grytan tillsammans med 300 g torskfilé. Annars kan du vänta med burkmusslorna till strax innan servering.
Låt fisken koka upp någon minut och musslorna öppna sig.
Släng in de skalade räkorna (helst handskalade) ca 250 gr, späd ut 2 msk crème fraiche i soppan och toppa rikligt med färsk dill och persilja.
Avnjut med hemgjord aioli, gott bröd och passande dryck.

Ja, mina värden ja... det blir en straffrunda och socker och mjölförbud igen...

Vikt 73,6 kg (75,4 kg)
34,8 % fett (35,4 %)
32,1 % muskelmassa (31,8 %)


Trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Anna

Trista resultat, men du vet ju varför. Så jag kör ett litet peptalk ;) Kom igen nu! En dag i taget så ska du se att det går som en dans. Och när du blir sugen på sådant du ska undvika så dricker du ett glas vatten istället. Funkar inte det så går du en promenad. Allt för att inte äta sådant du inte planerat. Heja heja!

2011-10-21 @ 23:22:52
URL: http://annasviktiga.blogspot.com
Postat av: rektorinnan

Tack Anna, just nu behöver jag lite pepp för att komma igång, en dag i taget, du har rätt.

2011-10-22 @ 09:24:45
URL: http://rektorinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0