Är det staten som ska tänka åt oss?

Jag tycker att det är jättebra att BVC finns, de är bollplank för oss föräldrar, framförallt åt oss som är det för första gången. Den regelbundna vikt- och längdkollen är för mig inte bara ett sätt att få bekräftelse på att mitt barn växer, utan förhoppningsvis ett sätt att fånga upp barn som far illa.

Nu visar det sig att BVC har givit felaktiga råd om amning och det blir rabalder av detta. Då tänker jag, var är föräldrarnas ansvar att själva informera sig om vad som är bäst för deras barn? För mig är BVC-sköterskans råd en röst bland många, det finns äldre släktingar och väninnor, böcker och livsmedelsverkets egen hemsida att ta del av innan man tar sina egna beslut. Om vi blint ska lita och förlita oss på vad myndighetspersoner ger oss för råd kan vi utsätta oss själva för livsfara, för hos myndigheterna jobbar det människor och de är långt ifrån felfria. Fram med lite eget ansvar, för våra barns bästa!


Kommentarer
Postat av: Boman

Rätt! Nu handlade det dessutom om ett huvudlöst råd från livsmedelsverket(som stöds av bondekooperationen som naturligtvis vill sälja välling). Tänk själv är mitt råd, det gjorde jag. Mitt barn följde inte BVCs kurvor, det gör inga barn i min släkt. Vi ligger över i längd och därmed vikt. Lyssnar man för noga på dem blir man ledsen, stressad och känner sig värdelös.

2011-09-29 @ 08:02:24
URL: http://bomanskassar.wordpress.com/
Postat av: rektorinnan

Ja, Boman, ibland kan man behöva påminna sig själv om att sunt förnuft räcker långt.

2011-09-29 @ 20:57:54
URL: http://rektorinnan.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sedan är frågan vad som är felaktiga råd. Dagens rekommendationer, som BVC-sköterskorna alltså inte till punkt och pricka rapar upp, är ju inte baserade på vad som är bäst för svenska barn. Att råda hela världen att amma i sex månader av lojalitet med u-länderna är lika smart som att Zimbabwiska mödrar skall sätta på sina ungar mössa och halsduk i sympati med oss. Fullkomligt ogenomtänkt. Heder åt de sköterskor som inte spelar med i den charaden.

2011-09-30 @ 08:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0