I sagornas värld, fast på riktigt!

Idag var vi och mammagruppen på utflykt, vi åkte in till en liten bokhandel i Stockholm den heter Bokspindeln. Alla ni som är bokälskare och som minns barndomens små bokhandlar, där det fanns själ och kunnig personal kan ta sig en liten tur dit. (Att de dessutom anordnar Bokstödet till förmån för de svältdrabbade i Afrikas horn gör dem ännu mer älskvärda)

En mycket engagerad bokhandlare höll bäbisläsning för barnen på ett sådant teatraliskt sätt att våra små satt som förtrollade framför henne, det var en mycket magisk stund. De har även en internationell avdelning och vi hittade många pärlor där, jag längtar till dess Lilltrollet är så pass stort att vi kan gå bland hyllorna och välja böcker tillsammans, sagor om förtrollade prinsar och räddande prinsessor, äventyrliga djur och hemkära superhjältar ska samsas i bokhyllan i barnrummet!

Innan vi gav oss ut på äventyr hade jag en stund över och jag unnade mig en lattepaus med Trollungen i famnen, det var småmysigt att se alla vardagsstressade människor springa genom spärren medan vi betraktade dem genom fönstret. Tack alla ni som yrkesarbetar och som genom skattsedeln gör det möjligt för mig att vara hemma med mitt barn under dess första år! Det är så lyxigt, kom bara ihåg att andas ibland, det ska jag göra när jag återgår till arbetslivet, livet är för dyrbart för att stressas bort.

Efter sagostunden hade jag och Lilltrollet luchdate med min man på "vår indiska", en restaurang som vi ofta besökte när vi precis hade träffats och gick på KTH respektive SU. Det är så skönt att gång på gång återvända till en restaurang där man är stammis i en positiv bemärkelse och där man får den där lilla extra servicen som får en att känner sig kunglig.

På vägen hem råkade jag ut för en egotrippad 40-taggare i bussen som talade högt i mobilen, suckade över barnvagnarna som blockerade hans väg och som flera gånger knuffade mig med sin ryggsäck, när han skulle kliva av och han mer eller mindre tuggade fradga för att barnvagnarna inte gick av snabbt nog sa jag högt och tydligt så att alla kunde höra, "ta det lugnt lilla gubben snart ska du och ditt ego få kliva av" han blev röd i ansiktet och muttrade mycket tyst för sig själv, så skönt att fräsa ifrån, måste dock erkänna att jag säkert agerat lika illa innan jag blev gravid och förälder, då hade jag också behövt att någon tog ner mig på jorden!

Min nästan fulländade dag blev bara bättre när mamma och jag badade Lilltrollet och mamma och Trollungen lekte tillsammans, mamma lever upp så mycket när hon får umgås med sitt efterlängtade barnbarn. Jag trodde inte att min dag kunde bli bättre, då får jag ett sms, ett par som står oss mycket nära berättade att de gravida, det är visserligen tidigt ännu, men det känns fantastiskt att de ska få barn och att de indirekt ger Trollungen ännu en liten människa att dela sin uppväxt med. Jag håller tummarna och längtar till våren och det lilla livet som jag snart hoppas få hålla och skämma bort.

Nu har maken och jag ätit middag, vi drack ett glas vin och gladdes åt dagens händelser och åt att vi har traderat färdigt allt som för tillfället skulle ut från vinden. Trollungen nattas av sin far medan jag bloggar.

Min dag var lika magisk, överraskande och perfekt, så som i sagornas värld, men denna saga är inte slut, den fortsätter med goda och mindre goda dagar och tillsammans skriver dem sagan om en trollunge och hans lyckliga föräldrar!



Kommentarer
Postat av: Anna

Läste på en tavla på en sköterskeexp idag: Det är aldrig försent att få minnen för livet. Tycker att det beskriver din dag ganska bra! ;)

2011-09-09 @ 13:43:16
URL: http://annasviktiga.blogspot.com
Postat av: rektorinnan

Ja, det har du alldeles rätt i! Mer leva för stunden och mindre, jag ska leva barar jag blir klar med...

2011-09-09 @ 16:18:47
URL: http://rektorinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0