Rektorinnans boot camp - Back in business 2012

På fredag börjar det, nedräkningen till dess jag ska lämna den trygga mammatillvaron och återgå till att härska i både klassrum och personalrum. Den 9/1-12 byter jag alltså ut den amningsvänliga bh:n och förklädet mot power suit och höga klackar...

På fredag har jag alltså exakt 4 månader kvar att komma i form, både intellektuellt, psykiskt och fysiskt.

Den intellektuella uppladdningen består i att läsa om den nya skollagen som precis börjat gälla, samt sätta mig in i de kurser och de nya kursplanerna som jag gäller för de kurser som blir en del av min tjänst. Jag har tack och lov läst en del om barnutveckling och vissa saker som gäller för småbarn tror jag att jag kan använda på mina tonåringar på skolan.

Den psykiska uppladdningen handlar som att hantera separationsångesten och lära mig att hantera den nya tillvaron som innebär både moderskap och skolledarskap, jag måste bli bättre på att delegera, släppa kontrollen och lita på andra för jag kommer omöjligen att hinna med allt själv och ändå ha energi kvar till Lilltrollet. Dessutom måste vi trappa ner på amningen…

Den fysiska uppladdningen handlar om att uppnå ett hälsotillstånd som gör att jag orkar med mitt barn och med tempot på jobbet. Jag vill dessutom redan nu bli en bra förebild för mitt barn och visa att man kan äta gott och ha roligt samtidigt som man tar hand om sin kropp och hälsa. Sen finns det en lite krass aspekt, jag har inte råd att köpa mig en helt komplett ny jobbgarderob, jag måste alltså tillbaka till min ursprungliga storlek, innan IVF-behandling och graviditet.

Jag tror inte att jag är ensam om att ha dessa bekymmer och jag uppmanar alla som vill och känner behov av gemenskap för att nå sina hälsomål att hänga på.

Det handlar inte om att lägga om kosten och försaka livets goda, bara om att vara medveten om vad man äter, man kan faktiskt äta lite av allt, bara man ser till att röra på sig lite.

Mina funderingar, bakslag, recept, mått, vikt och träningsdagbok kommer jag att redovisa veckovis.

Häng med!

I cyberrymden kan ingen höra er skrika! ;)

Invägning och mönstring i fredagens inlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0