Underbara Clara

Jag har inte för avsikt att recensera andra bloggare, även om jag ibland kan frestas att tycka till om deras inlägg. Jag har heller inte föravsikt att tala om hur folk ska leva, även om jag personligen försöker vara konsekvent med  mina värderingar och ideal och det sättet som jag väljer att leva och uppfostra vårt barn på. Jag kan dock inte låta bli att fascineras över hur folk kan reta sig på andras liv, speciellt om denna människa inte skadar någon annan genom sitt sätt att leva på. Varje människas frihet ska ju sträcka sig så långt så att de inte inskränker på någon annans. I våras följde jag lite nedlåtande debatten om de rosa tånaglarna som orsakade uppståndelse i USA. Ja ni vet den lille pojken som hade fått sina tånaglar målade i en modekatalog...inte skulle det vara kontroversiellt i Sverige tänkte jag!

Jag blev därför mycket förvånad när Underbara Claras inlägg om sina och sitt barns kalaskläder ledde till debatt...
Jag menar inte att varenda unge ska kläs könsneutralt, det är upp till varje förälder att efter bästa förmåga ge sitt barn de bästa förutsättningar att växa och utvecklas. Men det är skillnad på att välja att inte klä sitt eget barn könsneutralt och att attackera dem som väljer att göra det. Det känns som att det finns viktigare debatter att föra, som t.ex. de objektifierande kläderna som framförallt flickor erbjuds i butikerna och på nätet.

Hela rosa/blått-debatten tycker dessutom är en kvasidebatt som i många fall kommit att ersätta de verkliga jämställdhetsfrågorna som handlar om lika mycket om barnuppfostran och de val vi gör varje dag som de strukturer som idag leder till t.ex. lägre lön för kvinnor år 2011. Jag läser gladeligen boken ”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2” som har många bra poäng och tips för oss som vill bredda våra barns värld, men det finns fler frågor som vi behöver behandlas för att nå jämställdhet.

Vad gäller Underbara Clara så håller jag inte alltid med henne och den bilden hon förmedlar, men jag gillar att hon står för de val hon gör. Stå på dig Clara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0